Sabīne Koklačova (28.10.2011.)
Divu gadsimtu laikā, iepakojuma industrija ir uzplaukusi pateicoties globālās ekonomikas attīstībai. Ilgu laiku iepakojums tika izmantots lai galvenokārt aizsargātu produkciju, mūsdienās tas noteikti ir daudz sarežģītāk kā jebkad agrāk. Globalizētajā pasaulē, kuras pamatā ir efektīva ražošana un izplatīšanas iespējas, atrodoties tālu no patērētāja, mēs esam palikuši atkarīgi no iepakojuma, lai sūtītā produkcija patērētāju sasniegtu neskarta. Tajā pašā laikā, iepakojumam aktuāla ir ne tikai praktiskā, bet arī konceptuālā funkcija.[1]
Iepakojuma radīšanā ir svarīgi arī sekot mūsdienu tendencēm šajā industrijā, skatīties ārpus Latvijas robežām un integrēt tās savu produktu attīstībā vai pat radīt jaunas. Mūsdienu uzņēmēju un dizaineru izaicinājums ir ietvert un apvienot iepakojuma funkcijas un mērķus videi draudzīgā un inovatīvā kontekstā, lai konkurētu pasaules tirgū un saprātīgi izmantotu resursus.
Ilgtspējība. Iepakojums rada vienu trešo daļu no kopējā atkritumu daudzuma. Dažādos reģionos šis rādītājs ir dažāds, bet visur mēs varam runāt par paaugstinātu CO2 bilanci, tāpēc jaunajiem iepakojuma materiāliem ir jābūt maksimāli pārstrādājamiem, atjaunojamiem.
Estētika un dekorativitāte. Pēdējos desmit gados ir ļoti pieaugusi iepakojuma kā komunikācijas veida nozīme. Mūsdienās cilvēks mazāk ietekmējas no televizorā skatāmās reklāmas, un viņa lēmums par pirkumu tiek izdarīts uz vietas veikalā. Pircēja uzmanību piesaista plaša krāsu palete, metālisku un perlamutra krāsu un laku, kā arī dažādu reljefspiedumu un foliju izmantošana. Tā tas būs arī nākotnē. Perfekta iepakojuma estētika un dekorativitāte bez šaubām palielina preces noietu.
Ekonomiskums. Aizvien būtiskāka loma tiek piešķirta gūstāmās peļņas apmēram, tāpēc ļoti liela nozīme ir izejvielu un ražošanas izmaksām. Vienīgais ceļš izmaksu samazināšanai ir kompleksi risinājumi. Ekonomiskam un maksimāli no viena piegādātāja saņemamam ir jābūt visam – izejmateriāliem, drukai un pēcapstrādei, piegādes ķēdēs menedžmentam, loģistikai un pārdošanai.[2]
Tajā pašā laikā 2011. gada ikgadējā pasaules vadošā iepakojuma izstādē „Interpack”, kas norisinājās Diseldorfā, tiek runāts pat ilgtspējīgumu. Tas jau vairs nav tikai moderns sauklis, bet arvien vairāk kļūst par izšķirošu faktoru konkurences cīņā. Ražošanā tas nozīmē visu iespējamo pasākumu īstenošanu, lai samazinātu ražošanas resursu un tehnoloģiskā procesa palīgmateriālu patēriņu.
Iepakojumam ir jāgarantē patērētāja drošība. Tas nozīmē nevainojamu visu iepakoto preču, piemēram, medikamentu un pārtikas produktu kontroles iespēju. Aizvien stingrākas kļūst higiēnas prasības, lai līdz minimumam samazinātu dažādus bioloģiskos riskus preču apstrādes laikā un nodrošinātu vienkāršu un efektīvu ražošanas mehānismu tīrīšanu.
Globālās izmaiņas sabiedrībā ir izraisījušas dzīves stila un paradumu izmaiņas. Ir pieaudzis vienas personas mājsaimniecību skaits, daudz vairāk sieviešu strādā ārpus mājas, tāpēc aizvien populārāki kļūst līdzi ņemamie produkti, uzkodas un uzsildāmie ēdieni. Šo pārtikas produktu sortiments strauji pieaug. Prasības pēc aizvien lielākām ērtībām ir vērojamas jau vairāku gadu ilgumā. Iepakojuma sektoram ir jāpielāgojas šīm tendencēm un jāpiedāvā iepakojumu, ar kuru ir vienkārši apieties arī tad, ja cilvēks atrodas kustībā. Svarīgi ir arī pēc iesējas samazināt iepakojuma izmērus. Iepakojuma tehnikas ražotājiem tas nozīmē ievērojamu pieprasījuma palielināšanos pēc dažādām ražošanas līnijām un sistēmām, kuras var izgatavot un pārstrādāt plašu iepakojuma spektru, vienkārši mainot produkta ietilpību un izmērus.[3]
Mūsdienās dzīves kvalitāte tiek pasniegta kā visaptveroša koncepcija, kas vērsta uz indivīda identitāti, vienkāršību, estētiku un veselību. Šīs tēmas precīzi sakrīt ar iepakojuma industrijas darbības galvenajām jomām, veido cilvēku uzvedību un līdz ar to arī patēriņa struktūru.
Vienkāršība (samazināšana, ērtība)
Vienkāršība kvalitātes kontekstā nozīmē apzinātu iepakojuma sarežģītības samazināšanu. Tā ir pakaļdzīšanās pēc labsajūtas, koncentrējoties uz svarīgo. Iepakojuma kontekstā tas nozīmē: vienkārša un efektīva transporta iepakojuma pārvietošana, vienkārša un efektīva reklāmas iepakojuma/stendu pārvietošana, pircēju ērtībai skaidri sakārtotu produktu prezentācija, pircēju iepakojuma ērta pārvietošana, materiāla un procesa efektīva iepakojuma konstrukcija, vienkāršs un „tīrs” iepakojuma dizains.
Identitāte (piederība)
Identitāte dzīves kvalitātes kontekstā nozīmē justies komfortabli pasaules globalizācijas laikā. Šo komforta sajūtu var sasniegt piederot grupai, dzīves stilam vai citiem faktoriem piedāvājot identitāti. Iepakojuma kontekstā tas nozīmē: radīt zīmolu identitāti un to diferencēšanu, piedāvāt informāciju par zīmola identitāti, komunicēt informāciju par zīmola identitāti biznesa partneriem un citiem patērētājiem.
Veselība
Veselība ir dzīves prioritāšu piramīdas augšgalā un šādā saistībā ir viena no galvenajām komponentēm dzīves kvalitātē. Tas vairs netiek apskatīts kā fakts, bet vairāk kā kaut kas, kas var tikt aktīvi ietekmēts. Visas sociālās tendences liecina, ka saslimstības aizkavēšana vai profilakse būs aizvien nozīmīgāka, arvien biežāk to atstājot uz individuālo atbildību, kad patērētāji pzvēlēsies produktus kas uzlabos to veselību. Tādēļ uzņēmējiem ir jāmēģina atbildēt uz jautājumu, kuri produkti un iepakojumi būs nozīmīgākie ilgtspējīgas un veselīgas dzīves kontekstā.
Pasaules dizaineri un materiālu ražotāji strādā komandās, lai sasniegtu optimālus rezultātus produktu un iepakojuma attīstībā, balstoties uz dažādajām profesijām un kompetencēm ražošanas procesa ķēdē. Kā rezultātā tiek radīti inovatīvi produkta un iepakojuma risinājumi, ar kuriem var iepazīties pasaules iepakojuma izstādēs.
Estētika (Izskats)
Estētika sekmē dzīves kvalitāti bagātinot mūsu ikdienas dzīvi ar skaistumu un eleganci. Kamēr šis apgalvojums izklausās pavisam vienkārši, to ir pārāk grūti sašaurināt. No otras puses, protams, ne viss ir estētisks. Tā pasaules iepakojuma gadatirgos starp iepakojuma materiālu ražotājiem un dizaineriem tiek diskutēts, kādā veidā estētiskais sekmē inovatīva iepakojuma risinājumu attīstību un jaunu iepakojuma dizainu.
Tendence estētiska iepakojuma dizaina un inovatīva iepakojuma risinājumu virzienā ir nozīmīga katrā patērētāju industrijā, un nākotnē estētika iegūs arvien lielāku nozīmi. Taču estētiskajam nav robežu gan kā iepakojumam, gan pašam produktam. Šis virziens ir pirkšanas procesa virzītājspēks.
Nozīme (Ilgtspējība, Inteliģence)
Nozīme ir viena no svarīgākajām dzīves kvalitātes komponentēm, jo jēgpilna rīcība dod mūsu dzīvei virzienu. Realizācija, kuras resursi nav neierobežoti, virza ilgtspējīgu ekonomiku un patēriņu sabiedrības debates „nozīmes” virzienā. Iepakojuma kontekstā tas nozīmē: efektīvi, ilgtspējīgi iepakojuma risinājumi, otrreiz pārstrādājami materiāli, „plauktiem gatavs” iepakojums, gudrs iepakojums, ar samazinātu CO2 pēdas nospiedumu, inteliģents iepakojums, kas motivē patērētāju pārņemt videi draudzīgu dzīvesveidu, emociju iepakojums, kas liek patērētājam izdarīt pareizo lēmumu. [4]
Plašāka informācija pieejama rakstā izmantotajos avotos:
[1] Denison, E. More Packaging Prototypes. Switzerland: Roto Vision, 2006.
[2] Andrea Botel. Inteliģentam iepakojumam interaktīvi jākomunicē ar lietotāju. Iespiedgrafika. Nr.3/4 (51/52), 2011.
[3] Ieva Bečere. Interpack 2011- galvenā iepakojuma industrijas izstāde. Iespiedgrafika. Nr.1(53), 2011.
[4] Messe Dusseldorf GmbH. Innovationparc Packaging. Dusseldorf: Messe Dusseldorf GmbH, 2011. Pieejams:
http://www.interpack.com/cipp/md_interpack/custom/pub/content,oid,15381/lang,2/ticket,g_u_e_s_t/~/Innovationparc_Packaging.html