Jūnija vidū Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) Dizaina nodaļas Modes mākslas apakšnozares diplomande Evija Šaitere ar savu tērpu kolekciju “Backbone” (angliski – mugurkauls) ieguva Čempiona balvu starptautiskajā “Fashion Future for Hong Kong 2016” jauno modes dizaineru konkursā, kas izceļas ar stingru vērtēšanu un spēcīgu žūriju.
Prestižo konkursu rīkoja Honkongas Modes dizaina asociācija un Honkongas apģērba un tekstila institūts. Tur bija redzama pasaules dizaina skolu modes dizaina elite – Honkongas Modes dizaineru asociācijas izvēlētie 17 finālisti no ASV, Apvienotās Karalistes, Francijas, Latvijas, Austrālijas, Singapūras, Indijas, Ķīnas un Honkongas. Jāpiezīmē, ka Eiropas augstskolām tika paredzētas vien četras finālistu pozīcijas un Latvijas Mākslas akadēmija startēja līdzās tādiem grandiem kā Londonas “Central Saint Martins”, Parīzes “Institut Français de la Mode” u.c. Konkurss bija slēgts, tā laikā katram dalībniekam piemēro kārtas numuru, neatklājot nedz vārdu, nedz arī pārstāvēto valsti. Darbus vērtēja pēc radošuma, oriģinalitātes, materiālu izvēles, kā arī vispārīgās pievilcības un produkta konkurētspējas.
Iedvesma no Brukeres
“Savu kolekciju veidoju, iedvesmojoties no beļģu mākslinieces Berlindas de Brukeres radītās blāvi zilganās vaska skulptūras ar divkāršo mugurkaulu. Domāju, šī skulptūra prezentē cilvēka ķermeni tā patiesajā skaistumā un neaizsargātībā. Ar savām šķietami mūžīgajām figūrām de Brukere akcentē eksistenciālus jautājumus par dzīvi, nāvi, sāpēm, ciešanām un uzsver, cik ļoti cilvēka eksistence balstīta uz miesu. Šai tēmai pievērsušies arī citi mākslinieki.
Manuprāt, dubultais mugurkauls atspoguļo mūsdienu pārsātinājuma refleksiju un nepieciešamību pēc spēcīgāka individuālā mugurkaula. Mugurkaula būtības akcentēšana ārpus cilvēciskā ķermeņa simboliski atsaucas uz apģērba kā sava papildmugurkaula nepieciešamību. Manā apģērbu kolekcijā mugurkaula skriemeļi iezīmēti kā estētiski izvirzījumi, kaulu esamību transformējot dizaina elementos un tā rekonstruējot jaunu ķermenisko apjomu. Audums ar izveidotajiem reljefiem atveido skriemeļa ideju un tērpā ritmiski atkārtojas dažādās ķermeņa zonās,” pamato Evija.
“Backbone”
Balvas ieguvējs “Backbone” sastāv no četriem sieviešu apģērbu komplektiem un veidots kā valkājama (Prêt-à-Porter) kolekcija. Jāpiezīmē, ka par “nevalkājamo” kolekciju sauc tādu, ko izgatavo tikai uzvilkšanai modes skatē. Kolekcijas pamatu veido virsjakas, ko papildina kleitas, svārki vai bikses. Kleitai tika speciāli izveidots unikāls audums ar reljefa izvirzījumiem, kas panākts, mākslīgajā ādā iestrādājot papildus citas konfigurācijas audumu, kas ir mākslinieces radošs atradums. Tērpu pamatā izmantoti arī mūsdienu tehnoloģiskie risinājumi – caurspīdīgie un ar dažādiem efektiem apstrādātie PVC un poliuretāna audumi, kas ļāva tērpiem iegūt vieglumu un gludu virsmu.
Māksliniece, ejot savu radošo ceļu, apzināti atsacījās no ierastajām izšūšanas, apdrukas un aplikācijas tehnikām. Toties kolekcijai viņa izveidoja speciālu autoraudumu ar apakšējo reljefu, kas ļāva atklāt jaunas iespējas tērpa noskaņas un apjomu veidošanā.
Kolekcijas tapšana
“Kolekcijas izstrāde man aizsākas ar idejas izvēli un iedvesmas avotu kolāžas izveidi. Skicēs iekļāvu savas noskaņas un iezīmēju ideju apjomus tērpu griezumos. Pēc pamatskiču izveides un dažādu auduma apstrādes tehnoloģiju izmēģinājumiem atrisināju veidu, kā precīzāk izveidot audumā reljefus izvirzījumus. Izmēģināju dažādus materiālus, to salīmēšanu un saderību ar citiem audumiem, līdz atradu veidu, kā to efektīvāk paveikt. Ar speciālu cirtnīti no vairākiem audumiem izveidoju apļus, kurus ar līmdrēbi piepresēju pie mākslīgās ādas kreisās puses. Audumu nēsājot, apakšējais reljefs maigi izspiežas uz āru, veidojot mīkstinātu zīmējumu. Tā kā kolekcijai nepietika ar Latvijā esošajiem audumiem, nācās tos meklēt Eiropas lielākajās audumu izstādēs – “Premiere Vision” un “Texworld Paris”. Izstādēs, kas norisinās liela izmēra hallēs ar vairākiem tūkstošiem ražotāju piedāvājumiem. Es ļoti augstu novērtēju manam darbam izteikto atzinību un no sirds pateicos mecenātei Inārai Teterevai, kā arī Valsts Kultūrkapitāla fondam par atbalstu. Atzinība man ir laba motivācija turpināt darboties un realizēt iecerēto, it īpaši attīstot mana veidotā auduma izmantošanas iespējas,” smaida Evija Šaitere.
Vērtējums
Profesors Aleksejs Naumovs, Latvijas Mākslas akadēmijas rektors: “Studente Evijas Šaitere studiju laikā bija aktīva, inovatīva un izcēlās ar labu profesionālo sagatavotību. Modes mākslas nodaļas studentu modes kolekciju skatēs labi var redzēt viņu radošo izaugsmi un ideju attīstību. Evija, veidojot konkursam savu unikālo, inovatīvo audumu, piegāja tēmai no citas puses. Viņa telpisku zīmējumu audumam izveidoja no apakšas, tā paverot jaunus apvāršņus tērpa izteiksmības palielināšanai. Evija Šaitere ir veiksmes stāsts, jo ir arī Ināras Teterevas fonda stipendiāte. Uzvarot ļoti prestižajā Honkongas konkursā, viņa pierādīja, ka arī mazās Latvijas jaunie modes mākslinieki, iegūstot labu mākslas izglītību, ar talantu un centību var sasniegt virsotnes. Lielisks piemērs! Lai arī Latvijas Mākslas akadēmija ir vienīgā augstskola Latvijā, kur ir tikai budžeta vietas un kur tradicionāli ir liels konkurss, aicinu jaunos talantus nenobīties un iestāties LMA, iegūstot tur bakalaura grādu, kā arī studējot maģistrantūrā vai doktorantūrā!”
Raksts no Latvijas Avīzes mājaslapas: skatīt šeit>>>.